Change of plans

29 oktober 2019 - Alvor, Portugal

We vertrokken heel leuk uit Lissabon,echter er was geen wind maar wel golven van zo 2 meter hoog.De hele nacht hebben we als een dobber heen een weer geklapt en we waren er beide wel goed klaar mee,geen stabiliteit en zonder motor gingen we maar 1 knoop.Het waaide geen kut!!We wouden ook niet alles motoren i.v.m. het dieselverbruik.Klaas vraagt even het weerbericht op en voor de komende dag nog geen wind of een knoop of 8.Nou ons zware olietanker is dan niet voorruit te branden.Wat doen we vraag ik en Klaas kijkt me aan van tja weer de zoveeltse tegenslag en hij wil alweer een camper kopen en een roadtrip doen door Amerika.Tsja nou zeg ik we kunnen onze planning ook aan passen,laten we eerst maar naar Sines gaan.Daar kwamen we rond een uur of 4 aan in de middag.Prachtige havenkom,heerlijk rustig en we laten het anker vallen.Zo rust zeg ik,we bespreken wat we gaan doen en zijn het er beide over eens.

We hebben besloten de winterperiode in zuid Portugal/zuid Spanje te vertoeven.2 maanden in Portimoa waar onze ouders ons komen bezoeken en daarna gaan we heerlijke dag tochtjes doen en dan als het weer er weer gunstig voor is in mei/juni naar de Canariasche eilanden waar we een half jaar gaan eilandjes hoppen.En dan toch nog de oversteek te doen naar de Carieb,Hiervoor schrappen we wel onze plannen om door Frans Polynesie te zeilen maar het is niet anders.We hebben deze beslissing genomen omdat het ons toch veel energie kost en we niet meer aan het genieten waren.We kunnen onze draai nog niet echt vinden en vinden het soms lastig om een ritme te vinden.We missen soms onze banen en je hoeft niks als je voor anker ligt maar toch heb je telkens het gevoel dat alles moet.Als we uitslapen krijgen we soms een schuldig gevoel van o we moeten er af,we staan de hele dag te verkloten..ik zeg dan oja,waarom dan we hoeven toch niks??Het leven op een boot kost veel energie en ik hoor mensen dan denken o ja??? Jullie werken toch niet??Alles kost 3 x zoveel tijd en er is een hoop te doen.Boodschappen doen met loopkarretjes roeiend in je rubberboot,je boot na een zeiltocht afspoelen anders is het net een zoutwinbedrijf en er komt veel roest van.Was doen met de hand,soms worden er dingen in t water gegooid omdat de kinderen even geen aandacht krijgen.Een reddings operatie van de kustwacht is er niks bij haha de kinderen hebben weer de grootste lol omdat heit dan weer roeiend het speelgoed op kan halen.Jitze onderwijs geven,knutselen,kinderen vermaken en brood,cake en water maken.Of je bent leuk aan het zeilen en alles is netjes en je hebt het gered een heerlijke maaltijd klaar te maken en wil het afgieten of opdienen en dan flikkert alles op de grond en dan moet je ook nog snel want als het vloeistof is gaat alles de biels in en kun je leuk de hele vloer er uit pakken ;)

Al met al hebben doen we een stapje terug en proberen we meer te gaan genieten van al het moois om ons heen en willen we meer aandacht geven aan school en de kinderen,want daar gaat het tenslotte allemaal om.

We liggen momenteel in Alvor heerlijk voor anker in de natuur,jammer dat het zo overspoeld is door Engelsen en ontzettend toeristisch is.Een markt man vond dat ook en vroeg of we uit een Scandanavisch land kwamen,nee zeiden we,we komen uit Nederland uit Friesland.Ohh Friesland daar ben ik op vakantie geweest in 1988.haha tja Friesland is natuurlijk hartsikke mooi.We zijn met mijn verjaardag naar een waterpark geweest en gaan morgen wanneer het eb is kokkels rapen en Klaas gaat proberen zwarte inktvis te vangen en dan te bbqen.Veel vissers vangen hier intkvissen op de stijger en rapen allerlei schaal en schelpdieren.Nou daar zijn wij dol op zoals Jitze dat zegt.De opstapper is weer van boord na 3 weken en het was leuk maar we zijn blij dat we onze privacy weer terug hebben.

Jitze doet het harstikkene goed op school en zijn Engels gaat goed en hij kan al een paar woordjes Spaans.Hij kan ook al een paar knopen leggen en vind de natuur facinerend,hij weet alle zeedieren te benoemen en zoekt het allemaal op in zijn boekje of je ze ook kunt eten.Hij vangt elke dag krabben en hij kan nog niet zwemmen maar duiken vind hij het leukst.Brecht is een echte durfdal en klimt overal op en is nergens benauwd voor.Ze mag graag zwemmen en met haar broer krabben vangen.Ze vroeg laatst of je een olifant kon opeten in een dierentuin.tsja..ze is volgende maand jarig en wil graag een skateboard of een hynderpaard.Ach ja dat moet toch wel lukken op een boot.

1. John van hoorn:
    29 oktober 2019
    Jullie maken veel mee. Hebben gelijk om het rustiger aan te doen en te genieten.
  2. Astrid:
    30 oktober 2019
    Geniet om jullie manier en maak mooie verhalen .dan genieten wij ook mee.x gr ma en Hasan.
  3. Sophia:
    30 oktober 2019
    Hallo zeilers, graag zouden wij met jullie in contact komen.
    Kunnen jullie ons een mailtje sturen?
  4. Klaas Huitema:
    Hallo Sophia.Zou u een mailtje kunnen sturen naar [email protected]
  5. Jan en Tine:
    31 oktober 2019
    Zo wat een verhaal. Hopende dat het straks allemaal wat beter gaat en dat je dan ook meer kan genieten!