Almost ready to sail again

9 maart 2020 - Albufeira, Portugal

We zijn bijna klaar om te vertrekken!we hopen vrijdag 20 Maart dan de trossen los te gooien en naar Culatra te zeilen.Maar eerst is het nog complete chaos aan boord van de Nortada.We doen 3 stappen voorruit en 2 achteruit,ook mede mogelijk gemaakt door onze 2 kinderen.

In mijn vorige blog had ik verteld dat we naar de Middelandse zee zouden gaan maar Klaas kon niet echt aan het idee wennen.Hij bleef maar naar de landkaart met uitgestippelde route kijken en ik zag toch enige teleurstelling.Ik vroeg hem wat hij het liefst wou en dat was toch echt oversteken,nou daar wou ik hem wel graag in steunen en ik denk ook wel dat we na alles wat we hebben beleefd aankunnen.Het blijft voor ons toch altijd heel spannend,ook omdat we het nog nooit gedaan hebben en wat ons te wachten staat.Maar ik zei tegen Klaas dat wisten we van al dat andere ook niet en dat hebben we samen maar mooi gefikst voor 2 mensen met weinig zeilervaring of alleen in een klein zeilbootje.Als we er maar samen achterstaan moet het wel lukken!We zijn nu druk bezig met een verzekering te vinden voor ons schip met Carieb dekking en dat valt eerlijk gezegd niet mee,er zijn weinig opties en veel wijzen ons af.Ook W.A dekking wil al niet.De waarde van het schip is te laag,de boot is te oud enz. Wij vinden het maar een raar fenomeen dat een schip van 200.000 beter en zeewaardig is dan een schip van 60.000.En dan komt natuurlijk weer tja je hebt een stalen boot,ja hoezo? wij zijn dan misschien 2 simpele boerenlullen bij elkaar maar polyester heeft toch ook qua zeewaardigheid ook zijn vraagtekens,je kunt er zo maar een gat in varen,kiel kan er onderweg breken,waardeloze luxe inklapschroef,verstaging en rolgenuas uit het dek gescheurd,zeereling uitgerukt en eventuele mast die er af kan knappen.Maar goed leg dat maar uit aan mensen in een netjes pak met een dikke auto onder de reet en toch vind dat die van 200.000 beter is.Het is volgens ons gewoon een financiële kwestie waarbij deze gladde mannetjes nog meer centjes kunnen verdienen.Maar goed we hebben nu nog 2 aanvragen lopen en hopen dat we daar wel succes mee hebben.

Het waren drukke weken en wouden we even graag wat anders dan de boot.We zijn nu al een bijna een jaar onderweg en wouden graag wel even een midweek in een huisje.Heerlijk met zwembad en eigen douche.Maar wat voelt dat toch raar zoveel ruimte om je heen te hebben en we waren elke dag moet dat we zoveel ruimtes op moesten ruimen en schoonmaken.De kinderen wouden graag al na 2 dagen weer naar de boot en vonden het niet meer zo leuk in het huisje.Wij vonden dat maar vreemd maar wel goed om te horen dat ze toch graag op de boot wonen en dat als hun huis zien.

Weer terug op de boot begon de drukte weer,veel boodschappen doen want Carmen wou de boot weer graag vol hebben zodat we niet altijd boodschappen hoeven te doen en ze dacht dat ze op langer termijn heel veel geld kon besparen doordat hier een Aldi en een Lidl zijn en wij genoeg ruimte hebben op de boot.Doe je thuis boodschappen hup de auto uit en in de kast en klaar is kees.Op een boot moet je alle inventarisatie opschrijven i.v.m houdbaarheid en omdat je alles in alle gaatjes en vakken en kastjes propt,weet je nooit meer waar wat ligt.Wij halen alle papieren labels van de blikken i.v.m vocht en schrijven alles incl datum boven op het blik zodat als je bijv. de bank open doet je precies weet wat er in het blik zit en zo niet alle 50 blikken na hoeft te lopen wat, wat is.Bloem,suiker,zout verpakken we in plastic zakken en labelen het i.v.m vocht.Het is een hele dagtaak vaak en voor ons eigenlijks een weektaak omdat het ons niet echt goed lukt om het bij te houden en het vaak alleen in de avonduren kunnen doen als de kinderen slapen.Mede mensen die ook boodschappen doen vinden het maar bijzonder als ik karren vol laad met 10 blikken cocos melk,25 blikken tonijn,makreel,20 kg bloem,20 pakken melk,15 pakken koffie. O ja 20 potten pindakaas waren nu 1.50 en normaal betalen we daar 4 euro.Pakken spaghetti,macaroni,rijst enzovoort.Henk,Henk kijk die mevrouw moet je zien wat ze allemaal koop.Ja mevrouw ik praat ook gewoon Nederlands hoor!! ik koop zoveel omdat ik een doomsday prepper ben en de hele wereld vergaat.Waarbij ze niks meer weten te zeggen en ik een heerlijk lachmomentje in mezelf heb.Deze mensen blijven ons ook altijd verbazen en gesprekken met ze voeren blijft lastig.Sommige mensen zo out of the blue,moet jij niet naar school jongetje?het is geen vakantieperiode.Ohh jij ook hallo,we zijn aan het winkelen,gesprek kan ook anders.Of bij de bushalte tegen Klaas,o jullie zijn met de boot op reis.Ja zegt Klaas.Moet jij dan niet werken?nee.O ben jij dan met pensioen? nee beste man.O maar dat kan toch zomaar allemaal niet.O ok. Samen in de bus barsten we in lachen uit.Zo jij al met pensioen? whaha je lijkt ook al wel 67 Klaas.

Klaas heeft de schroefasdynamo een 2e kans gegeven en hij doet het!!bij stationair toerental van de motor /260/ rpm laad hij 5 amp op 24v. Wij hebben er goed vertrouwen in het stroomverbruik op deze manier goed bij te kunnen houden i.v.m elektrisch stuurautomaat.Hopen dat hij het net zo goed doet als we zeilen.Klaas gaat volgende week ook de mast in voor een windpijl te plaatsen,verf werk aan de andere kant word nog aangepakt en hij zou de machine kamer uitmesten.

Brecht is naar de dokter geweest want Carmen vertrouwde het niet helemaal.Ze kan na deze bootreis wel als doktersassistente aan het werk.Ze heeft een paar maanden terug Brecht haar oren uit gespoten maar het kwam weer terug,en ze dacht dat Brecht ook een ontsteking had in het oor.Dat klopte en Brecht kreeg een druppelkuur mee voor haar oor en mocht na 3 dagen terug komen om haar oren uit te spuiten.Wat een succes!!ze hoort weer en we hoeven niet zo hard meer te schreeuwen.Carmen heeft ook maar gevraagd voor nieuwe medicijnen voor onze bootapotheek omdat sommige antibiotica kuren bijna verlopen waren en we wouden nog wel wat meer producten erbij.

Brecht is dol op Brie en wil het liefst elke picknick een broodje brie eten,en als je er niet op let dan pikt ze zo een heel pakje brie uit de tas.Dus dachten we haar te kunnen foppen met gewoon een broodje kaas.Mama dit is geen broodje brie,dit is niet de kaas brie.Dit eet ik niet.Nou het is een echte kaaskenner!!Ze is gek op druiven maar dan zonder pitjes want met pitjes erin die druiven zijn een beetje pittig.Pittig als in scherp eten.Ook beleven ze met Heit de gekste dingen,ze zijn met heit naar het strand gevaart en dat was een spannende actie.Hoge golven en de boot surfte op de golf.Ze vonden het toch wel een beetje spannend en Klaas stuurde bij waardoor de golf over de boot kwam en iedereen was nat.

De kinderen doen het goed en verbazen ons telkens weer.Jitze praat soms gewoon Engelse woorden tegen je en dan moet je echt even omschakelen.Hij vind zijn boekje 99 dingen diep in de zee prachtig en leest ons elke avond daar uit voor.Hij zit vol van Diego en legt me alles uit.Mama zie je die krab daar? ja Jitze.Nou mam die zit op een bruine steen en de krab is bruin.Ja Jitze,nou mama dat heet camouflage.Hij gaat op in de omgeving net als octopussen en leguanen.Zo wat knap,ja heb ik geleerd van Diego.Op school doet hij steeds meer zijn best,we hadden in het begin nog wel wat moeite i.v.m dat ik zijn moeder ben en geen juf en dat je dan heel consequent moet zijn,want hij dacht ik doe gewoon lekker niet mee want het is mama maar.Maar zo werkt het niet en dat kost toch enige doorzettingsvermogen van mij en was er ook echt even helemaal klaar mee.Maar we doen nou elke keer 3 dingen waarbij hij zich echt moet inspannen/leren en dan beloon ik hem met leuke dingen zoals zinken en drijven.Want daar zit hij helemaal vol van en kan daar uren mee bezig zijn.Ook kijken we met zijn 3en  vaak een Youtube filmpje zoals koekeloere,hoe dingen groeien,leven,dieren,beroepen en het verkeer.Dat vinden ze heel leuk en dan kan Brecht ook wat mee doen.Want die wil er altijd bij zijn,haar geeft ik leuke opdrachten als kleur bij kleur zoeken,kralen rijgen en kleuren.Samen doen we dan Loco of Bingo in het Engels en we doen veel rollenspellen en dat vinden ze heel leuk.

We gaan er deze 1,5 week nog even tegen aan en dan moet het allemaal wel lukken om dan eindelijk weer eens voor anker te gaan.Wij hebben er tenminste zin in,de kinderen hebben er zin in en de Nortada vast en zeker ook om weer eens een heerlijk stukje te zeilen.

1. Kate Mitchell:
    10 maart 2020
    Lovely to read your news! I laughed so much at your response about being a Doomsday Prepper!! Haha! And Brecht the cheese connoisseur! :-) I wish you good luck in setting sail again, and hope that we catch up with you on our return.
  2. Astrid:
    10 maart 2020
    Volg je droom en dan komt het vast goed.wezien al weer uit naar de andere verhalen.
  3. Akky:
    10 maart 2020
    Wat weer een prachtig verhaal, en wat doen jullie het goed!!! Ben erg trots op jullie allemaal! Goeie vaart en maar genieten! We horen weer! Dikke tût voor jim allemaal van mij!!!!
  4. Jan en Tine:
    10 maart 2020
    Bedankt voor jullie verhaal en heel veel plezier op jullie verdere reis!
  5. John van hoorn:
    10 maart 2020
    Wat een geweldig verhaal en belevenissen. De kinderen met echte zeebenen. Succes met de overtocht en geniet er van.
  6. Van schijndel johan:
    10 maart 2020
    Hey Hey,het is weer allemaal spannend. Vervelend verhaal van die verzekering. Maar zo gaat dat tegenwoordig. In ieder geval een behouden vaart gewenst en wees voorzichtig. Groetjes Johan.