3 weeks in Baiona

3 oktober 2019 - Baiona, Spanje

We liggen nu al even in Baiona,Helaas niet helemaal hoe we het hadden gepland maar het is niet anders.Jitze werd als eerste ziek en stak toen Brecht aan,helaas kreeg zij een aanval van pseudo kroep( we hadden dit al eerder meegemaakt met Jitze een jaar geleden).Alleen werkt het op een boot toch even anders,ze werd zo rood als een tomaat en leek wel te stikken.Snel de motor gestart want ja zo krijgen we warm water via een boiler.Wat duren dan 5 minuten lang,Carmen met in haar armen Brecht en haar proberen te kalmeren.Eindelijk was het water warm genoeg om haar wat af te spoelen en alles dicht gedaan zodat we wat konden stomen,na zo 20 minuten viel ze eindelijk in slaap bij Carmen en konden we eindelijk rond een uur of 1 snachts naar bed.Een week later werd Carmen hellaas ook ziek.

Ondanks alle ziekte hebben we hele leuke dingen beleefd hier in Baiona.2 x gezellige visite gehad op de boot.1 x Akko en Liza op bezoek van sy Choctaw.Akko zou Klaas helpen met de zeilen i.v.m. nieuw groot zeil (die is hellaas aan vervanging toe.( deze week 3 stukken gerepareerd)die zelfde avond kregen we ook nog douane aan boord,wat voor ons de 1e keer was.Wel spannend 3 mannen aan boord en allerlei vragen.Zo ook nog 10 min aan het uitleggen geweest,want ze konden het maar niet snappen waarom Klaas op zijn id kaart Wymbritseradyl heeft staan en Carmen Sneek en de kinderen Sudwest Fryslan.Carmen uitleggen dat is de gemeente waar je geboren bent.Nou dat vonden ze blijkbaar ingewikkeld en moeilijk te snappen.Ik dacht ojee hier gaan we,krijgen we problemen door Wymbritseradyl.Met akko en Liza de fles skippersbitter nog aangebroken en zoals de meeste die Klaas goed kennen waren het geen shotjes maar halve longdrink glazen vol.Ook hebben we Karin en Erik van blog in t kielzog op de koffie gehad.Gezellig!!ze hadden ook nog stroopwafels meegenomen, geweldig!Jitze was gelijk grote vrienden met Erik.

We hebben levende krab gekocht en thuis gekookt en opgegeten,wij zijn naar speeltuinen geweest,dierentuin bezocht.En Klaas mocht van de lokale visser zeeegel eten,wat een delicatesse is een ook nog wel aardig prijzig is.We proberen steeds wat meer Spaans te praten wat soms tot grote hillariteit leid, Carmen probeerde bij de bakker alles te bestellen en blijkbaar ging dat zo goed dat de vrouw enthausiast terug begon te praten en Carmen kon het niet verstaan.Klaas bestelde 2 cerveza en kreeg 2 koffie dat was hellemaal het toppunt.We hebben Was kunnen doen in de wassarette en die mevrouw was gelijk weg van de kinderen.Er word soms zelf gevraagd of de kinderen albinos waren waarbij een vrouw zei tegen haar collega jij bent loco nee ze komen uit holland en een ander vroeg weer of we uit Rusland kwamen.Spanjaarden zijn zeer sociaal en behulpzaam.Ze zijn gek op kinderen en wij moeten er soms nog wel eens aan wennen dat ze altijd aan de kinderen zitten,een aai over de bol een knuffel of soms een kus op t voorhoofd.Wij laten het maar wat over ons heen komen,zolang de kinderen het niet erg vinden,vinden wij het ook prima.

Het gaat nu stukken beter met alle 3 en hopen zondag verder te kunnen zeilen naar Madeira.Wij vinden het reuze spannend want we denken zo 6 dagen op zee te zijn en dat is voor ons doen het langst tot nu toe.

1. Astrid:
    4 oktober 2019
    We hopen dat de planning gaat slagen.weer een ervaring rijker en een stap dichter bij Tenerife.x van ons.
  2. Akky:
    4 oktober 2019
    Dank jullie wel voor het mooie verslag! Maar niet weer ziektes krijgen, dat is niet leuk! Ik denk aan jullie en behouden vaart! Dikke tût van Oma Akky.........
  3. Jan en Tine:
    4 oktober 2019
    Heel veel beterschap gewenst en een goede reis verder!
  4. Ineke:
    4 oktober 2019
    Ja zeilen is ook.... wachten op / verlangen naar een GOED WEERGAT" en dan vertrekken met gezwinde spoed.
    Een goede vaart "horizonverleggers"!
  5. Marta:
    7 oktober 2019
    Goeie reis verder, voorzichtig aan!